Hoe repareer je een gescheurde jeans?

Ik heb een jeans met gaten en scheuren gekocht. Na een paar keer dragen, vind ik dat de gaten echter té ver scheuren.

Ik ben op zoek naar tips om dit te repareren. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens speciaal opstrijkbaar gaas gezien. Zou dit een optie zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
je kunt strijkbout-tape kopen waar je gordijnen mee kunt omzomen zonder naaiset of machine, die tape plak je er op als de broek binnenstebuiten is en dan met stukken (spijker)stof, die je leuk vind van een ouwe broek of een gordijn of whatever, dan strijk je het er in en hopla, een mooi resultaat heb t zelf nml ook gedaan tijdje geleden, creatief zijn en het lukt. anders probeer je eerst een stukkie op een stukje stof dat je over hebt, of een handdoek oid, maar het werkt dus echt!! google en youtube hebben zelfs instructiefilmpjes om gordijnen te doen met zelfklevend textieltape(zo heet het geloof ik, succes!!!NJ

Antwoorden (2)

Voor het repareren van gaten in een (spijker)broek zijn speciale lapjes met aan één kant een hitte-oplosbar kleefmiddel te koop dat je aan de achterkant (of desgewenst aan de voorkant) over het gat kan strijken. Onzichtbaar repareren is natuurlijk onmogelijk, want de stof is echt flink beschadigd om die gaten en scheuren te kunnen maken.

Je kunt ook decoratieve applicaties kopen (of maken) maar dat moet wel een beetje je ding zijn ;-)

Reparatiestof haal je bij de fourniturenzaak (kleinvak). (Tegenwoordig vaak winkels waar ze meer hobby- en handwerkartikelen verkopen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Soms worden deze dingen "patches" genoemd.
Dat heet Snelfix reparatiestof. Hier een link naar twee websites. https://www.hobbygigant.nl/restyle-jeans-reparatiedoek-donkerblauw-210-nl.html
https://www.destoffenkraam.nl/fournituren/diversen/reparatiedoek/

Als je googled op reparatiedoek kom je nog veel meer andere webshops tegen. De stof is ook in diverse kleuren spijkerstof te krijgen.
Denk er wel aan dat je er geen vierkant op strijkt, maar dat je de hoeken moet afronden. Bij een vierkante lap zullen de hoeken in de was loslaten.
Zoals Marleen al zegt, kun je ook naar een fourniturenzaak, maar mijn ervaring is dat zij vaak maar een beperkt aantal kleuren hebben, terwijl je op internet veel keus in kleuren hebt.